Saturday, October 4, 2008

Apa yang diminta oleh HINDRAF?


HINDRAF

Hindu Rights Action Force

No. 135-3-A, Jalan Toman 7,

Kemayan Square,70200 Seremban,

Negeri Sembilan

Malaysia.

Tel : 06-7672995/6

Fax: 06-7672997


15.11.2007


The Rt. Hon. Gordon Brown

Prime Minister of the United Kingdom

10 Downing Street,

London, SW1A 2AA

Fax: +442079250918


Tuan,


PERKARA:


1. Rakyat Komanwel berketurunan India di Malaysia yang cintakan keamanan dizalimi oleh pengganas pelampau Islam sokongan kerajaan yang melancarkan serangan ganas bersenjata dan memusnahkan kuil Hindu di Kg. Jawa pada 4.00 pagi ini (15.11.2007).


2. Rayuan supaya UK mengemukakan resolusi tergempar mengutuk penghapusan kaum di Malaysia.

3. Rayuan bagi merujuk Malaysia ke Mahkamah Dunia dan Mahkamah Jenayah Antarabangsa di atas jenayah terhadap kaum minoriti berketurunan India.


Kami merujuk kepada perkara-perkara yang sangat mendesak di atas, yang pada keseluruhannya langsung tidak mendapat perhatian di dalam negara sekalipun oleh parti-parti pembangkang, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia dan media, kerana kaum ini dianggap tidak penting dari segi politik, tidak mendapat bantuan kewangan antarabangsa dan tidak dipedulikan oleh akhbar. Sebaliknya kerajaan Malaysia telah berjaya menonjolkan dirinya kepada dunia sebagai negara Islam berfikiran moden, yang sebenarnya tidak betul.


Kaum minoriti India di Malaysia telah dibawa ke Malaysia oleh British kira-kira 200 tahun lalu. Sejak kemerdekaan 1957, kaum India Malaysia telah dijajah berterusan oleh fundamentalis Islam dan kerajaan cauvinis Melayu pimpinan UMNO.


Antara kekejaman yang terbaru dilakukan oleh kerajaan ini adalah seperti berikut:

1. Lebih 100 orang India telah ditetak dan dibunuh oleh kerajaan Malaysia yang dikuasai UMNO, dalam pembunuhan beramai di Kampung Medan. Walaupun banyak rayuan dikemukakan, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia enggan mengadakan Penyiasatan Awam. Mahkamah yang dikuasai oleh UMNO telah membatalkan tuntutan seorang mangsa supaya diadakan penyiasatan, walaupun kerajaan yang dikuasai UMNO itu tidak memfailkan pembelaan. Peguam Negara dan Ketua Polis Negara yang dikuasai UMNO enggan menyiasat atau memulakan siasatan kematian sekurang-kurangya 6 orang India dalam tragedi itu.


2. Purata setiap minggu seorang dibunuh polis dan setiap 2 minggu seorang mati dalam tahanan. Kira-kira 60 peratus mangsa adalah orang India walaupun jumlah mereka hanyalah 8% daripada keseluruhan warga Malaysia.


3. Dalam setiap tiga minggu sebuah kuil Hindu dirobohkan di Malaysia. Terbaru ialah perobohan kuil Mariaman di Padang Jawa, Shah Alam, Selangor pada pagi ini (15.11.2007) dan seterusnya kuil (Mutaiya) di Sungai Petani yang dijadualkan akan diroboh pada 29.11.2007. Satu serangan ganas telah dilancarkan pada 4.00 pagi ini oleh kerajaan Malaysia yang dikuasai UMNO dengan disertai 600 anggota polis, polis pencegah rusuhan, pelampau Islam dan pengganas bersenjata yang sama sekali memusnahkan kuil tersebut. Dalam satu serangan dua minggu lalu, polis beruniform, polis pencegah rusuhan dan para pegawai majlis bandar raya telah membaling batu dan menyerang penganut-penganut agama Hindu dengan pisau, kayu dan batang besi (lihat gambar www.malaysiakini.com). Sekurang-kurangnya 20 penganut agama Hindu cedera parah dan 19 ditangkap termasuk 4 orang peguam berkelulusan dari UK dalam yang tindakan ini jelas melanggar Artikel 5 (hak nyawa) Artikel 8 (hak persamaan) Artikel 11 (kebebasan beragama), seksyen 295 (menghina rumah ibadat), Seksyen 296 (menganggu perhimpunan ibadat), 298A (menjejaskan keharmonian kaum) dan Seksyen 441 (menceroboh) Kanun Keseksaan Malaysia.Pihak-pihak berkuasa yang terlibat beranggapan mereka tidak perlu mematuhi undang-undang dan boleh berbuat sesuka hati. Kekejaman seperti itu tidak berlaku di rumah-rumah ibadat Islam. Sila layari www.policewatchmalaysia.com bagi maklumat lanjut yang lebih lengkap.


4. Diskriminasi tajaan kerajaan terhadap orang India berlaku dalam pengambilan pelajar ke universiti awam, sekolah Tamil, institiut latihan kemahiran, perkhidmatan awam dan peluang kerja di sektor swasta, perniagaan dan pelesenan dan dalam semua aspek kehidupan.


Walaupun beratus-ratus pucuk surat dan rayuan dihantar kepada raja dan sultan di Malaysia, Perdana Menteri, Peguam Negara, Ketua Polis Negara, menteri, ketua menteri dan terbaru surat-surat kepada Perdana Menteri bertarikh 29.10.2007 dan 31.10.2007 dan kepada Peguam Negara bertarikh 1.11.2007, pihak-pihak berkuasa Malaysia terus bertindak lebih keras dan bebas tanpa mengambil kira sedikit pun Perlembagaan Persekutuan dan undang-undang.


KESIMPULAN


Kami khuatir masyarakat India yang cintakan keamanan telah diasak ke sudut dan kezaliman yang meningkat ini akan suatu hari nanti menjerumus ke kancah keganasan seperti apa yang terjadi kepada orang-orang Tamil Sri Lanka.


RAYUAN


Kami yang komited kepada perjuangan seacara aman dan mematuhi undang-undang, berdoa dan merayu kepada Kerajaan United Kingdom:-


1. Mengemukakan satu resolusi tergempar kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi mengutuk kezaliman dan kekejaman terhadap orang India di Malaysia.


2. Merujuk Malaysia kepada Mahkamah Dunia dan Mahkamah Jenayah Antarabangsa kerana melakukan jenayah kaum minoriti India nya.


Terima Kasih


Yang Benar

P.Uthayakumar

Penasihat Undang Undang

No comments: